Villkor

Allmänna Villkor

Våra allmänna villkor för användning av tjänsten.

Allmänna Villkor för Tenara (Hedströmming AB)

Organisationsnummer: 559422-9899
Adress: Älvaleken 1, 413 19 Göteborg

1. Inledning

Dessa användarvillkor ("Användarvillkoren") utgör en del av det juridiska avtalet mellan dig och Hedströmming AB, ett aktiebolag registrerat i Sverige (organisationsnummer 559422-9899) med säte på Älvaleken 1, 413 19 Göteborg (hädanefter kallat "Tenara", "vi" eller "oss").

Dessa Användarvillkor anger viktig information om dina rättigheter och skyldigheter i samband med Tenaras tjänst, en internetbaserad plattform som hjälper fastighetsbolag (hädanefter "Kunder", "Kund" eller "du") att genom dataanalys av deras kundregister identifiera olovlig andrahandsuthyrning. Detta kan exempelvis innefatta analys av avvikelser i folkbokföringsdata (som uppdateras veckovis) eller upptäckter på uthyrningssidor. Tjänsten inkluderar även ett integrerat ärendehanteringssystem ("Tjänsten"). Tenara förbinder sig att inte sälja vidare Kunddata. Kunden betalar en avgift per lägenhet per månad.

Tenara och Kunden benämns individuellt som "Part" och gemensamt som "Parterna".

Tenara och Kunden ska ingå en Tjänstebeskrivning avseende Tenaras tillhandahållande av Tjänsten, innehållande en beskrivning av funktionaliteter, prissättning (avgift per lägenhet per månad), avtalsperiod och eventuella särskilda villkor.

Genom att ingå Tjänstebeskrivningen godkänner du att följa Användarvillkoren så som de ändras från tid till annan. Användarvillkoren tillsammans med vår integritetspolicy, personuppgiftsbiträdesavtal och andra bilagor och villkor som hänvisas till vid ingåendet av Tjänstebeskrivningen utgör det juridiska förhållandet mellan dig och oss ("Avtalet").

Vänligen läs dessa Användarvillkor och Avtalet noggrant.

Kunden rekommenderas att skriva ut eller ladda ner och spara en kopia av dessa Användarvillkor för framtida referens. Du kan alltid se de aktuella Användarvillkoren på vår webbplats.

Vi påminner dig om att Tenara endast tillåter dig att använda Tjänsten i enlighet med Avtalet. Tenara behåller äganderätten och alla tillhörande rättigheter till Tjänsten vid alla tidpunkter.

För frågor eller funderingar kring dessa Användarvillkor, vänligen kontakta oss på info@tenara.se.

2. Licenser och rättigheter som beviljas kunden för användning av Tjänsten

Tenara beviljar Kunden en världsomspännande, icke-exklusiv, icke-överlåtbar, icke-vidarelicensierbar (förutom vad som anges i detta Avtal) licens under Avtalsperioden att få åtkomst till och använda Tjänsten, inklusive all programvara i och relaterad till Tenaras produkt/applikation som ingår i Tjänsten, tillsammans med eventuella utgåvor, modifieringar, uppdateringar eller utvecklingar ("Tenaras Programvara"), så som tillåtet av och underkastat villkoren i detta Avtal.

Licensen tillåter Kundens anställda, eller någon som Kunden auktoriserat att använda Tjänsten ("Användare"), rätten att fjärråtkomst till Tjänsten enbart för Kundens interna affärsändamål. Rätten att använda Tjänstens fulla omfattning är begränsad till de överenskomna funktionaliteterna som ska användas av Kunden och antalet lägenheter som ska behandlas av Kunden, specificerat i Tjänstebeskrivningen.

Kunden har rätt att, när som helst under Avtalsperioden (se Klausul 12.1), i enlighet med vad som avtalas i Tjänstebeskrivningen eller genom separat överenskommelse, lägga till och/eller ta bort funktionaliteter eller ändra antalet lägenheter, vilket kan innebära att Tjänsteavgiften justeras i enlighet med Tenaras gällande prislista.

Vid användning av Tjänsten måste Kunden: (i) vidta alla nödvändiga åtgärder för att förhindra obehörig åtkomst till Tjänsten, och särskilt inte avslöja någon användarautentisering eller säkerhetsinformation för Tjänsten; (ii) säkerställa att alla Användare är bundna av sekretessbestämmelser skriftligen som är minst lika strikta som villkoren i detta Avtal; (iii) se till att all data, information eller dokument från Kunden som importeras, laddas upp, registreras eller på annat sätt matas in i Tjänsten ("Kunddata") är laglig, inte bryter mot något avtal, tredje parts rättighet eller dataskyddslagar, är virusfri och inte på något sätt kan skada eller negativt påverka Tjänsterna eller Tenara.

Kunden garanterar särskilt att den inte kommer att (i) sälja, vidarelicensiera, överföra, omfördela, tilldela, kopiera eller på annat sätt kommersiellt utnyttja eller göra Tjänsten eller några funktioner eller idéer i Tjänsten tillgängliga för tredje part, annat än vad som uttryckligen tillåts enligt detta Avtal; (ii) använda ett automatiserat program, spindel, webbcrawler, URL-kontroll, dator-"robot" eller annat program för att komma åt Tjänsten; (iii) skicka, lagra, skicka in eller ladda upp skadlig eller skadlig kod på eller till Tjänsten/Tenaras Programvara; (iv) duplicera, bakåtkompilera, dekompilera, demontera, översätta eller på annat sätt modifiera eller störa Tenaras Programvara eller system som används för att tillhandahålla Tjänsten; (v) använda Tjänsten på ett sätt som inte överensstämmer med detta Avtal, tillämpliga lagar, regler och förordningar; och (vi) utföra några säkerhets- och/eller kapacitetstester av Tjänsterna.

Tenara förbehåller sig rätten att omedelbart återkalla licensen som beviljas häri vid brott mot dessa Användarvillkor.

3. Tjänsten

Tenara ska mot Kundens betalning av avgifterna för Tjänsterna enligt en Tjänstebeskrivning ("Tjänsteavgift"), göra Tjänsten tillgänglig för Kunden i enlighet med tillämplig Tjänstebeskrivning. Tjänsten och all data och information däri, inklusive all data, information eller dokument från Kunden som importeras, laddas upp, registreras eller på annat sätt matas in i Tjänsten ("Kunddata"), lagras i Tenaras molnmiljö, som hanteras av molnleverantören Microsoft Azure och/eller Tenaras egna servrar.

Tenara ska förse Kunden med rapporter, statistik och analyser baserade på Kunddata som är ett resultat av Tjänsten och genereras genom Användares användning av Tjänsten ("Leverabler"). Folkbokföringsdata som används i analyserna uppdateras på enligt överenskommelse i kundavtalet.

Tenara ska förse Kunden med användarmanualer, riktlinjer, instruktioner, utbildningsmaterial, specifikationer och produktinformation rörande Tjänsten och dess användning, som tillhandahålls Kunden av Tenara, publiceras offentligt av Tenara, eller på annat sätt finns tillgänglig på Webbplatsen ("Dokumentation"). Med undantag för Dokumentation som publiceras offentligt av Tenara, ska all Dokumentation betraktas som Konfidentiell Information (se Klausul 7.1). Kunden får göra ytterligare kopior av Dokumentation endast för Kundens eget bruk.

Tenara lagrar Kunddata i Microsoft Azure molntjänster, som är GDPR-kompatibla. Microsoft Azure implementerar branschstandard säkerhet och följer EU:s dataskyddsförordningar. Kunddata delas inte med några obehöriga tredje parter.

Tenara ska förse Kunden med utbildning i användningen av Tjänsterna.

Tenara åtar sig att lagra Kunddata under Avtalsperioden och ska behålla den i enlighet med god branschpraxis. Tenara garanterar dock inte att dataförluster inte kommer att inträffa, och Kunden rekommenderas att regelbundet säkerhetskopiera Kunddata för att undvika dataförluster.

Tenaras användning av Kunddata och Leverabler kan inkludera analyser av data och information rörande användningen och prestandan av Tjänsten, funktioner, tredjepartsdatakällor och andra relaterade system. Tenara ska ha rätt att använda sådan data för att (i) generellt förbättra och förstärka Tjänsten, för utvecklingsändamål, felsökning och säkerhetsändamål; och (ii) skapa statistik och inkludera sådan data i aggregerad och anonymiserad form i samband med sin verksamhet. Tenara kommer inte att sälja vidare eller på annat sätt distribuera Kundens rådata eller identifierbara Leverabler till tredje part.

Kunden kan under Avtalsperioden föreslå modifieringar och utvecklingar av Tjänsten genom att förse Tenara med ett skriftligt förslag.

Tenara säkerställer att deras anställda eller konsulter som tillhandahåller och utför Tjänsten ska ha rätt kompetens och utbildning för att kunna utföra arbetet på ett bra och fackmannamässigt sätt i enlighet med god praxis inom den tillämpliga branschen och i enlighet med Avtalet och eventuell tillämplig Tjänstebeskrivning.

Tenara kan uppdatera, ändra eller modifiera Tjänsten när som helst under avtalsperioden. Sådana ändringar kan ske automatiskt i Tjänsten med meddelande till Kunden där sådant rimligen kan förväntas med tanke på påverkan på användarupplevelse, servicenivåer, funktionaliteter eller Tjänstens tillgänglighet.

Tenara ska ha rätt att anlita underleverantörer för att uppfylla sina åtaganden gentemot Kunden, förutsatt att Tenara förblir ansvarig för underleverantörernas arbete.

Kunddata kommer att behållas i 90 dagar efter uppsägning. Åtkomst utöver denna period kan medföra ytterligare avgifter.

Kunden medger att Tjänsten är en "software as a service" (programvara som tjänst).

4. Fakturering och betalningar

Kunden ska betala avgifter till Tenara enligt tillämplig Tjänstebeskrivning. Om inte annat skriftligen överenskommits, (i) har Tenara rätt till Tjänsteavgiften, som baseras på antalet lägenheter per månad enligt gällande Tjänstebeskrivning. Inga separata uppstarts- eller implementeringskostnader tillkommer om inte annat uttryckligen avtalats i Tjänstebeskrivningen; (ii) om Kunden har valt att betala med betal- eller kreditkort, ska Kunden säkerställa att saldot täcker Tjänsteavgiften före slutet av varje faktureringsperiod. Om Kundens kort inte kan debiteras, upphör åtkomsten till Tjänsten automatiskt tills Tjänsteavgiften har betalats i sin helhet; (iii) Tjänsten är inte uppsägningsbar under bindningstid, och alla avgifter är ej återbetalningsbara; (iv) fakturor ska betalas inom tio (10) dagar efter fakturadatum för varje faktura.

Eventuell nedgradering eller uppgradering i Tjänstens användning (t.ex. ändring av antal lägenheter) kommer att resultera i att den nya tillämpliga Tjänsteavgiften debiteras från och med nästa faktureringscykel, eller enligt separat överenskommelse.

Om Kunden vid något tillfälle underlåter att i rätt tid erlägga betalning enligt Avtalet, har Tenara rätt att tillfälligt stänga av Kundens åtkomst till Tjänsten; och att lägga till dröjsmålsränta på det förfallna beloppet tills betalning sker med en räntesats motsvarande den svenska referensräntan plus åtta (8) procent. Dessutom ska Kunden ersätta eventuella kostnader eller utgifter (inklusive, men inte begränsat till, avgifter, arvoden, utgifter och kostnader för juridiska rådgivare) som Tenara ådragit sig för att driva in ett belopp som inte betalats när det förfallit.

Eventuella tvister rörande fakturering måste anmälas skriftligen inom 15 dagar från mottagandet av fakturan.

5. Garantier

Både Tenara och Kunden försäkrar och garanterar den andra parten att: (i) den har all rätt, makt och befogenhet som krävs för att ingå Avtalet, utföra sina skyldigheter härunder och bevilja de rättigheter den beviljar den andra Parten härunder; (ii) den representant som ingick detta Avtal för en Parts räkning har blivit vederbörligen auktoriserad genom alla nödvändiga bolags- eller organisationsåtgärder från sådan Part; och (iii) detta Avtal kommer att utgöra en laglig, giltig och bindande skyldighet för sådan Part, verkställbar mot sådan Part i enlighet med dess villkor.

Tenara försäkrar och garanterar att (i) den har nödvändig kompetens, erfarenhet och resurser för att tillhandahålla Tjänsten i enlighet med Avtalet; (ii) följa de tillämpliga lagar och förordningar som Tenara är föremål för vid tillhandahållandet av Tjänsten, särskilt lagar om antikorruption, mutor och anställdas rättigheter; och (iii) Tjänsten, i alla väsentliga avseenden, kommer att överensstämma med Avtalet och tillämplig Tjänstebeskrivning.

Oaktat Klausul 5.2 gäller inga garantier i den mån bristande överensstämmelse orsakas av eller är relaterad till Kundens användning av Tjänsten i strid med Avtalet, Dokumentationen och/eller någon tillämplig Tjänstebeskrivning, eller orsakad av Kunddata. Inga garantier gäller om Tjänsten tillhandahålls gratis (t.ex. under en provperiod).

Förutom vad som uttryckligen anges i Avtalet, finns inga andra garantier, uttryckta eller underförstådda, från Tenara. Tjänsten tillhandahålls "i befintligt skick".

6. Immateriella rättigheter och data

Äganderätten till alla nuvarande och framtida upphovsrätter, varumärken, firmanamn, servicemärken, logotyper, slogans, affärshemligheter, nyttighetsmodeller, designrättigheter, know-how och applikationer, avtalsrättigheter, källkod och andra proprietära rättigheter, samt eventuella registreringar, patent och förnyelser av desamma ("Immateriella Rättigheter") i Tjänsten tillkommer uteslutande Tenara.

Tenara kommer att äga all rätt, titel och intresse i och till alla Immateriella Rättigheter, uppfinningar, förbättringar, utvecklingar, produkter, tjänster, teknologi, material, arbete eller derivat av något slag som Tenara eller Kunden kan skapa, utveckla eller förbereda under Avtalsperioden baserat på den aggregerade och anonymiserade användningen av Tjänsten och dess funktioner, dock inte baserat på specifik Kunddata på ett sätt som röjer Kundens identitet eller konfidentiella information.

Kunden kommer inte att ha någon som helst rättighet rörande några Immateriella Rättigheter, uppfinningar, förbättringar, utvecklingar, produkter, tjänster, teknologi, material, arbete eller derivat som härrör från Tenaras utveckling av Tjänsten i sig.

Inget i detta Avtal eller på annat sätt mellan Parterna ska tolkas som att överföra eller tilldela titeln eller äganderätten till några Immateriella Rättigheter i Tjänsten eller Tenaras Programvara från Tenara till Kunden. Det inkluderar eventuella modifieringar, utvecklingar (inklusive men inte begränsat till funktionsutveckling eller API-installation/tredjepartsintegration), eller förbättringar av Tenaras Programvara gjorda på Kundens begäran, vilka tillfaller Tenara.

All Kunddata och eventuella Leverabler ska, om inte annat skriftligen överenskommits, tillhöra Kunden. Kunden beviljar härmed Tenara en oåterkallelig, royaltyfri rätt att få åtkomst till och använda Kunddata och Leverabler i den utsträckning som krävs för att tillhandahålla, underhålla och förbättra Tjänsten i enlighet med detta Avtal och gällande dataskyddslagstiftning. Tenara har inte rätt att sälja vidare Kunddata.

Kunden är ansvarig för och ska hålla Tenara skadeslös från och mot varje intrång av Kundens Data i tredje parts rättigheter eller annan bristande efterlevnad av tillämplig lag.

Vid en personuppgiftsincident kommer Tenara att meddela Kunden inom 72 timmar, enligt GDPR artikel 33. Om incidenten sannolikt leder till hög risk för enskilda personer, kommer berörda användare också att informeras enligt GDPR artikel 34.

7. Sekretess

Varje Part ska inte under Avtalsperioden och under fem (5) år därefter direkt eller indirekt avslöja för någon tredje part någon och all information relaterad till Parternas respektive organisationer som skriftligen eller muntligen utsetts som konfidentiell eller som annars rimligen bör anses vara konfidentiell, med tanke på informationens art eller sättet den avslöjas på, inklusive utan begränsningar, med avseende på Kunden, Kunddata och information relaterad till Kundens organisation, affärsplaner, medieplaner, marknadsföringsaktiviteter, finansiella resultat, försäljningssiffror, priser, kunder och prospekt, och med avseende på Tenara, all information relaterad till Tjänsten inklusive all programvara, källkod, Dokumentation, immateriella rättigheter, metoder, processer och tekniker i Tjänsten, utvecklingar, know-how och tjänsteerbjudandets villkor, inklusive prissättning, ("Konfidentiell Information").

Konfidentiell Information ska inte inkludera information som: (i) redan är känd för den mottagande Parten före avslöjandet; (ii) är allmänt känd utan felaktig handling eller underlåtenhet från den mottagande Parten; (iii) mottagits från en tredje part utan brott mot lag eller avtalsenlig skyldighet; eller (iv) utvecklats oberoende utan användning av den icke-offentliga informationen.

Detta åtagande gäller oavsett om Konfidentiell Information mottas i skriftlig form, muntligen eller i någon annan form.

Parterna säkerställer att de endast kommer att använda den andras Konfidentiella Information i den utsträckning som är nödvändig för att fullgöra sina skyldigheter enligt detta Avtal. Båda Parter kommer endast att avslöja den andra Partens Konfidentiella Information till de personer eller enheter som direkt eller indirekt kontrollerar, kontrolleras av, eller står under gemensam kontroll med en Part där "kontroll" innebär den juridiska makten att kontrollera valet av en majoritet av styrelseledamöterna eller på annat sätt styra eller orsaka styrningen av företagets, partnerskapets eller annan juridisk enhets allmänna ledning ("Närstående Bolag").

Närstående Bolag, anställda, representanter (inklusive för undvikande av tvivel, revisorer och juridiska rådgivare) och underleverantörer som har behov av att känna till relevant information för att främja syftena med detta Avtal. Den avslöjande parten ska säkerställa att sådana mottagare är bundna av sekretess.

Varje brott mot sekretessen kan leda till omedelbar uppsägning av detta Avtal och skadeståndsanspråk.

8. Personuppgifter

Tenara behandlar personuppgifter baserat på avtalsenlig nödvändighet för att tillhandahålla Tjänsten, och i vissa fall, berättigat intresse för tjänsteförbättring och analys. Där det är tillämpligt kommer uttryckligt samtycke att inhämtas innan vissa typer av personuppgifter behandlas.

Kunden kan importera och/eller ladda upp dokument och information till Tenaras Programvara som inkluderar personuppgifter. Följaktligen kan Tenara behandla personuppgifter för Kundens räkning vid tillhandahållande av Tjänsterna eller när Kundens anställda registrerar sig för Tjänsten.

Parterna bekräftar att Kunden är, eller ska betraktas som, personuppgiftsansvarig för behandlingen av sådana personuppgifter och Tenara är, eller ska betraktas som, personuppgiftsbiträde för sådana personuppgifter.

Parterna har, eller ska, ingå ett personuppgiftsbiträdesavtal. Kunden ansvarar för att säkerställa att informationen som laddas upp till Tenaras Programvara inte innehåller personuppgifter förrän parterna har ingått ett sådant avtal.

Kunder (och de registrerade vars uppgifter behandlas) har rätt att:

  • Begära tillgång till sina personuppgifter.
  • Korrigera felaktiga eller ofullständiga uppgifter.
  • Begära radering ('rätten att bli bortglömd'), om inte annat krävs enligt lag.
  • Begränsa eller invända mot viss behandling.
  • Begära dataportabilitet till en annan leverantör.
  • Lägga in klagomål hos en dataskyddsmyndighet. Tenaras Dataskyddsombud kan nås på info@tenara.se.

9. Gottgörelse från tredje part (avseende intrång i immateriella rättigheter)

I händelse av ett anspråk från en tredje part att Kundens användning av Tjänsten gör intrång i en immateriell rättighet som innehas av en tredje part (exklusive innehåll eller annan Kunddata som laddats upp eller matats in av Kunden) ska följande gälla.

Tenara åtar sig att försvara eller förlika, efter eget val, varje anspråk, stämning eller förfarande som väcks mot Kunden baserat på ett påstående att Kundens användning av någon Tjänst, som tillhandahålls av Tenara enligt detta Avtal, utgör ett intrång i någon immateriell rättighet ("Intrångsanspråk"); förutsatt att Tenara har underrättats skriftligen om sådant Intrångsanspråk, och getts befogenhet, information och assistans för att hantera Intrångsanspråket eller försvaret av någon stämning, förfarande eller förlikning.

Om Tjänsterna bedöms göra intrång, eller av Tenara tros göra intrång, i tredje parts rättigheter, kan Tenara, efter eget gottfinnande och på egen bekostnad, välja att: (i) modifiera eller ersätta de intrångsgörande Tjänsterna så att de inte gör intrång men är väsentligen likvärdiga i funktionalitet; (ii) erhålla en licens, på egen bekostnad, för Kunden att fortsätta använda Tjänsterna; eller om varken (i) eller (ii) kan uppnås enligt villkor som Tenara anser rimliga (iii) säga upp Avtalet med omedelbar verkan och stänga av Kundens åtkomst till Tjänsten eller Tenaras Programvara och återbetala den tjänsteavgift som Kunden betalat med det belopp som motsvarar den återstående perioden av avtalsperioden där Tjänsten inte kan användas, med förbehåll för ansvarsbegränsningen i Klausul 11.

Tenaras skyldigheter enligt Klausul 9.2 kräver att Kunden har installerat alla uppdateringar som Tenara tillhandahållit Kunden, förutsatt att användning av en sådan uppdaterad version av Tenaras Programvara hade bidragit till att undvika intrånget.

Kunden ska omedelbart meddela Tenara om varje intrång eller misstänkt intrång i Tenaras immateriella rättigheter. Om Tenara väljer att försvara sina rättigheter, ska Kunden på egen bekostnad och i rimlig utsträckning bistå Tenara. För undvikande av tvivel ska Kunden inte vara skyldig att ådra sig några externa juridiska kostnader i samband med sådan tvist utan ska endast tillhandahålla assistans från sin egen personal till Tenara och dess juridiska ombud.

Bestämmelserna i Klausul 9 anger Tenaras enda, exklusiva och fullständiga ansvar och skyldighet gentemot Kunden, och är den enda gottgörelsen, med avseende på intrång eller missbruk av tredje parts immateriella rättigheter.

I händelse av att Tjänsten innehåller programvara från tredje part ("Tredjepartsprogramvara") ska sådan programvara tillhandahållas och användas i enlighet med de villkor som anges för varje respektive Tredjepartsprogramvara.

10. Skadeslöshet

Varje Part ("Gottgöraren") ska hålla den andra Parten ("Den Gottgjorde") skadeslös från och mot direkta skador och förluster som Den Gottgjorde kan ådra sig, till följd av:

  • Gottgörarens brott mot garantier enligt detta Avtal,
  • Gottgörarens brott mot Klausul 2.5, 6, 7 och 8 enligt detta Avtal,
  • oaktsamt utförande av Tjänsterna, eller
  • annars, grov vårdslöshet eller avsiktligt eller medvetet felaktigt handlande från Gottgöraren.

Kunden har inte rätt att framställa skadeståndsanspråk om inte sådant anspråk görs inom tre (3) månader från det att Kunden märkte, eller borde ha märkt, grunden för anspråket. Oaktat ovanstående måste varje anspråk göras senast inom femton (15) månader från tillhandahållandet av de Tjänster som anspråket avser.

11. Ansvarsbegränsning

Förutom med avseende på skador som uppstår till följd av grov vårdslöshet eller avsiktligt eller medvetet felaktigt handlande från Tenaras sida, ska Tenaras sammanlagda och totala ansvar enligt detta Avtal vara begränsat till direkta skador och ska inte överstiga det totala beloppet av alla Tjänsteavgifter som ackumulerats under de tolv (12) månaderna före den relevanta skadeorsaken, betalda av Kunden.

Tenara ansvarar inte för något fel eller försening i sitt utförande enligt detta Avtal (förutom betalningsskyldigheter) på grund av orsaker bortom dess rimliga kontroll, inklusive, men inte begränsat till, arbetskonflikter, strejker, förseningar från underleverantörer, lockouter, brist på eller oförmåga att erhålla energi, råmaterial eller förnödenheter, krig, terrorism, upplopp eller pandemier ("Force Majeure").

De angivna begränsningarna gäller inte vid bedrägeri, uppsåtligt felaktigt handlande eller grov vårdslöshet.

12. Avtalsperiod och uppsägning

Om inte annat överenskommits mellan Parterna, ska Avtalet börja på det datum Tjänstebeskrivningen ingås och gälla tills det sägs upp i enlighet med Avtalet ("Avtalsperioden").

Vardera Parten får säga upp Avtalet helt eller delvis, med omedelbar verkan om den andra Parten har begått ett väsentligt avtalsbrott och inte åtgärdar detsamma inom trettio (30) dagar från en skriftlig underrättelse som kräver att den felande Parten åtgärdar felet.

Vardera Parten får säga upp detta Avtal med omedelbar verkan om den andra Parten ställer in sina betalningar, går i frivillig eller ofrivillig likvidation, ansöker om företagsrekonstruktion eller ansöker om konkurs (eller om en annan part ansöker om Partens konkurs) eller om den andra Parten annars rimligen kan antas vara insolvent.

Tenara får omedelbart stänga av Kundens rätt att få åtkomst till eller använda Tjänsten om Tenara efter eget gottfinnande bedömer att Kundens användning av Tjänsten inte överensstämmer med Klausul 2.5 i detta Avtal, eller äventyrar säkerheten för Tjänsten, någon tredje part, eller nätverken eller data hos någon av Tenaras tjänsteleverantörer, kunder eller affärspartners. Tenara kommer att meddela Kunden anledningen till sådan avstängning och kan säga upp Avtalet i enlighet med Klausul 12.2 ovan.

13. Verkan av uppsägning

Kunden kommer att ha rätt att få åtkomst till och ladda ner en kopia av Kunddata, inklusive Konfidentiell Information och Leverabler under en period av sextio (60) dagar efter uppsägningsdatumet. Efter utgången av 60-dagarsperioden, och om inte annat krävs enligt lag, kan Tenara förstöra sådan Kunddata, Konfidentiell Information och Leverabler.

Oaktat Klausul 13.1 har Tenara rätt att skapa och lagra statistik, data och analyser relaterade till Kundens användning av Tjänsten för affärsutvecklingsändamål. För undvikande av tvivel kommer sådan statistik, data och analys inte på något sätt att identifiera någon Kund eller dennes specifika data.

14. Tillämplig lag och tvister

Avtalet ska tolkas i enlighet med, och regleras av, svensk lag, med undantag för dess lagvalsregler som föreskriver tillämpning av lagarna i någon annan jurisdiktion.

Varje tvist, kontrovers eller anspråk som uppstår ur eller i samband med Avtalet, eller brott mot, uppsägning eller ogiltighet därav, ska slutligt avgöras genom skiljedom administrerad av SCC Skiljedomsinstitut ("SCC").

Regler för Förenklat Skiljeförfarande ska tillämpas, om inte SCC efter eget gottfinnande, med beaktande av målets komplexitet, tvistebeloppet och andra omständigheter, bestämmer att Skiljedomsregler ska tillämpas. I det senare fallet ska SCC också besluta om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljemän.

Sätet för skiljeförfarandet ska vara Göteborg. Språket för skiljeförfarandet ska vara svenska.

Före skiljeförfarande kan Parterna välja frivillig medling för att lösa tvister i godo.

15. Allmänna bestämmelser

Avtalet får endast ändras, bytas ut eller modifieras genom ett skriftligt instrument som vederbörligen undertecknats av Parterna.

Under Avtalsperioden och under tolv (12) månader därefter, samtycker Tenara till att det ska inneha och upprätthålla lämplig försäkringstäckning. På Kundens begäran ska Tenara tillhandahålla sitt försäkringsbevis till Kunden.

Genom att ingå Tjänstebeskrivningen beviljar Kunden Tenara rätten att använda Kundens namn (inklusive logotyp och varumärken) som kundreferens i marknadsföringsmaterial, i försäljningssyfte och på Tenaras webbplats, förutsatt att Tenara inte avslöjar någon annan Konfidentiell Information relaterad till Kunden.

Om någon bsestämmelse i detta Avtal befinns vara ogiltig eller ej verkställbar, ska de återstående bestämmelserna förbli i full kraft och verkan.